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Was nicht Propaganda ist

"Liberating Memory" heißt die gemeinsam von der Stadt Berlin, der Europäischen Union und den Vereinten Nationen organisierte Luftbrücke in den Gazastreifen. Gerade fliegt wieder ein Rosinenbomber ein und wirft seine "Berlin" getaufte Ladung ab, die angeblich von den belagerten Zivilisten willkommen geheißen wird.

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Hinterlistig

Ein Dorf geht den Bach runter. Aus Tropenhölzern, Palmblättern und Kokosfasern hat Stephan Weitzel kleine Hütten gebastelt, die er auf einem Fluss aussetzte und abwärts treiben ließ. 

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Lebkuchen- und Bauhaus

Neueste Arbeiten von Stephan Weitzel, Jahrgang 1970, sind unter dem doppeldeutigen Titel „richtfest“ in der Galerie Naumann zu sehen. Zwei Toastbrottürme ranken nebeneinander empor, einer ist im oberen Drittel angeknabbert, langsam scheint sich der Zwillingsturm zu neigen. „ Me and You“ lautet der Titel der Skulptur, Weitzel beherrscht das Spiel mit vorgefertigten Assoziationen, direkter geht es nimmer.

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Stephan Weitzel - richtfest

In Zeichnungen, Installationen und Videoarbeiten befasst sich Stephan Weitzel mit Haus und Heimwerk.

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Irgendwann macht es Klick

Über die Konfrontation mit dem Anderen, die Flucht vor der Verkopfung, die Kunst des Agierens und Reagierens,
und den Markt. Der Künstler Stephan Weitzel im Interview mit Irmgard Berner

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KUNSTRUNDGANG

Kaum ignorieren kann ein Künstler die eigene Herkunft. 17 Jahre hat Stephan Weitzel im Ausland gelebt, und trotzdem ließ ihn Deutschland nicht los.

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Günstiger zu haben als ein Ballack

Nachdem der Film „Brokeback Mountain“ mit schwulen Cowboys das Publikum irritierte, stellt Stephan Weitzels Werkserie zum Thema Fußball nun die Geschlechterverhältnisse in einer anderen Männerdomäne in Frage.

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Stephan Weitzel – footfood

Weitzel tritt in der Galerie mit seinen Fußballphantasien auf – es sind Betrachtungen zur Identität: Männer, Natur und Fußball nimmt der Künstler unter die Lupe.

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The making of a metro-sexual

“I love pink tops... she loves pink as well... it’s fun to be the man women have always dreamt of... it’s like being the best gay friend, but having sex as well. Great, no?“ 

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What a drag

Those who feel that the idea of a “metro male“ is nothing more than a way of boosting the sales of beauty products will ironically find lots of support from Verma’s collection of artworks. 

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Visual idiom

Chandigarh: An eclectic collection of thought, form, substance and expression. That speaks of freedom, but ironically, is tied down by cultural definition. Strangely, letting every aspect find distinctive meaning in the artist’s unique idiom. Not just Indian, but European as well. 

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Diverse declarations

Stephan Weitzel through his work questions the social and cultural characteristics in which he lives. His work is a manifestation of his understanding of various cultural contexts.

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Abstract forms

in: Hindustan Times, May 25 2005

This one’s an exhibition of abstract forms that does not attempt to be realistic in the sense of holding the mirror to the world or accurately copying the physical forms; rather it is an attempt to capture the essence of things or provide new perspective to them. (...)

On foreign ground

A two-week-long solo exhibition titled “Hunting on Foreign Ground“ by artist Stephan Weitzel will open at Galerie Romain Rolland in Alliance Francaise de Delhi in the Capital on April 1.

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Stephan Weitzel – George in Paradise

A harmonious accordance exists between Stephan Weitzel's installation  George in Paradise and the small but ornate 'Return to Art' space.

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The world is his home

Two titles set the tone : Hunting on Foreign Ground, an exhibition held in Delhi, and The Home is the World, a book which will be published shortly, conceived and written during his residence in India in 2004. Stephan Weitzel is a multi-faceted artist born in Germany but settled in France since 1989.

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In close proximity, so far away

Stephan Weitzel’s large-scale drawing Weimar?! Niemandsland (Weimar?! No Man’s Land) proposes via its 20th century architecture a reading of no-man’s-land Weimar’s self-contained history. The myth of Weimar as the German epicentre of intellect and culture has been aurally transmitted in its buildings and interiors.

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Words, Wood, Rope, Kings and History

(...) Also in the West Gallery, amongst the profusion of Hubard's kindlings, there is more earnest intent to Stephan Weitzel's drawings which frame visual correlations between the unique High Cross of the early mediaeval Irish Christian church, and later echoes of the plainly male solar symbol of the cross within the circle.

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